نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر


:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

هوش مالی چیست؟ تا کنون شنیده اید که در مورد شخصی بگویند، فلانی هوش اقتصادی خوبی دارد و به اصطلاح اگر دست به خاک بزند طلا میشود؟ هوش مالی یعنی شما بدانید اندک پولی که دارید، فارغ از اینکه مبلغ آن چقدر است را کجا سرمایه گذاری کنید تا سرمایتان دوبرابر شود اما چطور و چگونه؟ میخواهید بدانید هوش اقتصادی خوبی دارید یا نه؟ در آزمون زیر شرکت کنید.

تست هوش مالی

۱- سهام A توسط یک شرکت جدید عرضه شده ‌است و سهام B سهام یک شرکت بزرگ محسوب می‌شود. کدامیک از گزینه‌های زیر درباره این دو سهام صحیح است؟

الف: انتظار می‌رود که سهام A ریسکی‌تر از سهام B باشد.

ب: انتظار می‌رود که سهام B نرخ بازگشت بیشتری نسبت به سهام A داشته‌باشد

ج: انتظار می‌رود که سهام B دارای یک نرخ برگشت تضمین‌ شده باشد اما سهام A این تضمین را نداشته‌ باشد.

د: اگر نرخ سود افزایش پیداکند انتظار می‌رود که سهام A ارزشش را بهتر حفظ کند

۲- در زمان سرمایه ‌گذاری سه شرط اصلی که باید در نظر گرفته ‌شود کدام است؟

الف: حجم، بیمه، مالیات

ب: اعتبار، سود ناخالص، نفوذ

ج: ریسک، نرخ برگشت، حالت پذیری

د: دسترسی به حساب‌ها، سود سهام، ضمانت‌ها

۳- زمانی نرخ سود افزایش می ‌یابد که:

الف: ذخیره‌کنندگان سود کمتری دریافت کنند و قرض‌گیرندگان سود کمتری پرداخت‌کنند.

ب: ذخیره‌کنندگان سود کمتری دریافت کنند و قرض گیرندگان سود بیشتری پرداخت‌کنند.

ج: ذخیره‌کنندگان سود بیشتری دریافت‌کنند و قرض‌گیرندگان سود کمتری پرداخت‌کنند.

د: ذخیره‌کنندگان سود بیشتری دریافت‌کنند و قرض‌گیرندگان سود بیشتری پرداخت‌کنند.

۴- سودی که برای مدت زمانی در یک حساب باقی می‌ماند، نیز سود دریافت می‌کند. نام این فرایند چیست؟

الف: عایدی دو برابر

ب: سرمایه اضافی

ج: سود مخصوص

د: سود مرکب

۵- یک فرد وام ‌دهنده زمانی که فردی بخواهد وام بگیرد اما احتمال عدم باز پرداخت پول توسط وام‌ گیرنده بیشتر از حد نرمال باشد، چه کاری انجام می‌دهد؟

الف: نرخ سود کمتری را مطالبه می‌کند

ب: نرخ سود بیشتری را مطالبه می‌کند

ج: از امتیاز اعتبار شخص می‌کاهد

د: امتیاز اعتبار شخص را افزایش می‌دهد

۶- خطر نقد شوندگی (Liquidity) برای کدام نوع از سرمایه ‌گذاری بیشتر است؟

الف: املاک

ب: صندوق‌های مالی دوگانه

ج: حساب‌های ذخیره‌سازی

د: سهام‌های شخصی

۷- فرض ‌کنید نرخ سود حساب پس انداز شما ۵ درصد در سال باشد و نرخ تورم ۸ درصد باشد. حال پس از یک‌‌سال قدرت خرید شما چه تغییری می‌کند؟

الف: بیشتر می‌شود

ب: کمتر می‌شود

ج: یکسان است

د: نمی‌دانم

۸- فرض کنید ۱۰۰ ریال در حساب خود دارید و نرخ سود سالیانه ۱۰ درصد است. اگر ۵ سال این پول در حساب شما باقی بماند پس از ۵ سال در مجموع چه مقدار پول در حساب شما خواهد بود؟

الف: ۱۴۶ ریال

ب: ۲۰۱ ریال

ج: ۲۲۳ ریال

د: ۱۶۱ ریال

ه: ۱۹۹ ریال

۹- اگر سهام شما در یک سال ۴۰ درصد رشد داشته ‌باشد و در سال بعد ۴۰ درصد کاهش داشته ‌باشد، مقدار سود خالصی که به دست می‌آورید چقدر است؟

الف: ۰ درصد

ب: ۱۰+ درصد

ج: ۱۶- درصد

د: ۵+ درصد

۱۰ -کاهش سود ناخالص یک شرکت می‌توانند نشان‌ دهنده کدام مورد باشد؟

الف: فروش شرکت کاهش یافته است

ب: هزینه‌های شرکت افزایش یافته است

ج: سود خالص شرکت کاهش یافته است

د: نسبت سود خالص شرکت به میزان فروش کاهش یافته‌است

پاسخ تست هوش مالی
پاسخ ۱۰ سوال بالا به شرح زیر است:

۱- الف / ۲- ج / ۳- د / ۴- د / ۵- ب

۶- الف / ۷-ج / ۸- د / ۹- ج / ۱۰- د

هوش مالی را چگونه بسنجیم
جواب‌های خود را با جواب‌های صحیح مقایسه ‌کنید و بررسی‌ کنید که نمره تست هوش مالی شما چند است. اگر نمره پایینی کسب‌کردید، ناامید نشوید زیرا می‌توانید هوش مالی خود را تقویت ‌کنید و همچنین اگر نمره بالایی هم کسب‌ کردید توجه ‌کنید که باز هم نکات زیادی برای یادگیری وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم چندین نکته برای تقویت هوش مالی بیان‌ کنیم.

هوش مالی یعنی چه و چرا اینقدر اهمیت دارد؟

تعریف بالا هوش مالی رابرت کیوساکی بود. اما ببینیم به زبان خودمانی و درواقع هوش مالی در ایران چه مفهومی دارد؟

هوش مالی یعنی اینکه شما از گذشته تا کنون دو مقوله مالی-حسابداری “درآمد” و “هزینه” را چگونه مدیریت می کنید. نگرش و کیفیت رفتار مالی شما در این دو بحث، شرایط مالی امروز و آینده شما را خواهد ساخت. به زبان ساده تر با پول چقدر آشنایی؟ چقدر حسابداری بلدی؟ چقدر تعاریف اصلی بحث های مالی برای شما درست جا افتاده؟ چقدر زندگی مالی دیگران را الگو سازی میکنی؟ چقدر در جهت تقویت هوش مالی خود مطالعه و آموزش می بینید؟ خوشبختانه مثل بسیاری از بخش های دیگر هوش آدمی، هوش مالی نیز قابل ارزیابی و تغییر و تحول است. کاری که باید بکنید خیلی ساده است. شرایط و کیفیت هوش مالی اکنون خود را شناسایی کرده و بر اساس الگوهای مناسب و ایده آل تغییرات لازمه را در ذهن و ضمیر خود ایجاد کنید. در این برنامه شنبه ها با وایت برد موفقیت ما شرایط اکنون افراد مختلف را توضیح می دهیم و کافی است شما خود را وارسی کنید و ببینید جزو کدام دسته از افراد هستید. در برنامه هفته آینده الگوهای ذهنی و رفتارهای مالی افراد با ضریب هوش مالی افراد ثروتمند را خدمت شما توضیح خواهیم داد.

هوش مالی از نگاه محمود جولایی

دوستان سال ها پیش در دوره نگارش کتاب “راز ها و نیازهای موفقیت ایرانی” به دنبال پاسخ به یک پرسش اساسی بودم: چرا همه مردم علیرقم میل باطنی ها پولدار نمی شوند؟ این پرسش سوالت جدیدی برایم بوجود آورد:

  • چرا ثروتمندان روز به روز پولدارتر و فقرا فقیرتر می شوند؟
  • چرا حتی زمانی که پولی وارد زندگی فقیر می شود، بعد از مدت کوتاهی شرایط زندگیش به حالت قبل باز می گردد؟
  • آیا واقعا پولدارها مادرزاد، ژنتیکی و ارثی هوش مالی بالایی دارند؟

این پرسش ها مدت ها در ذهن من بود. از این کتاب به آن کتاب به دنبال پاسخی بودم که ذهن کنجکاو من را قانع کند. اما چیزی نیافتم تا اینکه یک روز در زمانی که با دختر خوبم غزاله داشتیم بازی محبوب خانوادگی خود ماریو-قارچ خور را بازی می کردیم. ناگهان پاسخ را یافتم. دوستان دقت کنید. در بازی ماریو شما زمان محدودی داشتید و باید در این زمان محدود با استراتژی خوب خود تعداد زیادی قارچ و سکه کسب میکردید تا اول، زنده می ماندید و دوم، جان بیشتری می گرفتید تا به مراحل بالاتر میر سیدید. دوستان ما هر روز صبح از خواب بیدار می شویم و بیرون میزنیم و با استراتزی مالی شخصی خود به دنبال قارچ و سکه بیشتر تلاش می کنیم. افراد مختلف، بازی های متفاوتی از خود ارایه می کنند. هر کسی سبک بازی خاص خود را دارد. کیفیت بازی من و شما را بخشی از ذهن ما مدیریت می کند که ما به آن هوش مالی یا هوش اقتصادی و یا شم اقتصادی می گیم. این تعریف ساده من از هوش مالی است و در این برنامه و برنامه بعدی وایت برد موفقیت قصد دارم اخرین یافته های بشر در رابطه با چرایی و چگونگی کار هوش مالی در افراد موفق مالی را برایتان توضیح دهم.

آموزش هوش مالی ( راهکارهای افزایش هوش مالی)

یادتان باشد که هوش اقتصادی شما آن بخشی از هوش کلی شما است که برای حل مشکلات مالیتان از آن بهره میبرید. پس قطعا هرچقدر هوش مالی بالاتری داشته باشید در زندگی اقتصادی خود فرد موفق تری هستید چرا که شما دقیقا میدانید پولتان را کجا و به چه شکل خرج کنید پس میتوانید سرمایه گذاری های بهتری انجام دهید و در نتیجه به درآمد بالاتری برسید. از این رو در ادامه به معرفی چند راهکار میپردازیم که موجب تقویت هوش اقتصادی شما میشود.

۱.زمان تان را صرف مواردی کنید که حس میکنید برای شما سود مالی به همراه دارند
۲.سعی کنید طرز تفکری متغییر و انعطاف پذیر داشته باشید تا در بالا و پایین های بازار اقتصادی دچار نوسان نشوید.
۳.همیشه یک چشم انداز مالی از آینده داشته باشید.
۴.هدف مالی واضح و شفافی داشته باشید.
۵.بدهی های خود را در زمان مقررشان پرداخت کنید
۶.تنهایی به خرید بروید
۷.جسور باشید

۸.یادتان باشد بر اساس قانون فراوانی اگر خوب خرج کنید، خوب هم کسب میکنید.
۹.همیشه در حال آموزش دیدن باشید
۱۰.الگوهای ذهنی افراد موفق را دنبال کنید
و…

رفتاری مالی افراد چند مدل است؟

من در کتاب راز ها و نیاز های موفقیت ایرانی (در فصل پول و ثروت – صفحه ۲۱۷-۲۴۹) این موضع را کامل توضیح دادم لطفا برای درک کامل تعریف پول و الگوهای ذهنی افراد پولدار حتما به این کتاب ارزنده مراجعه کنید. همه مطالب این برنامه و برنامه بعدی از این کتاب اقتباس شده است.

ما افراد را بر اساس دیدگاهی که به مقوله ثروت و سرمایه گذاری دارند به گروه زیر تقسیم میکنیم:
۱- افراد ثروت ستیز. (ذهن فقیر)
۲- افراد ثروت جو. (ذهن کارمندی)
۳- افراد ثروت ساز. (ذهن پول دار)

دوستان این تعریف شخصی بنده است و در هیچ جای دیگر آن را نمی بینید. پس با دقت به تعاریف و مفاهیم توضیح داده شده در مورد کیفیت ترس ها و باور ها، مرکز تمرکز ذهنی و تلاش این افراد در فیلم توجه کنید تا با روشن شدن لامپ هایی در ذهن شما و انتخاب ویژگی های برتر زندگی مالی شما نیز چون من دگرگون شود.



:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

در سال ۱۹۸۴، انتشارات هی‌ هاوس تاسیس شد. یک شرکت انتشاراتی که هدفش عرضه آثار لوییز هی به صورت کتاب و نوارهای صوتی بود. رید تریسی که اکنون ۴۵ سال دارد، به عنوان حسابدار شرکت مشغول به کار شد و چهار سال بعد شراکتش با لوییز هی را آغاز کرد. بنیاد هی در همان سال یک سازمان خیریه تاسیس کرد که برای کمک به افراد مبتلا به ایدز غذا، سرپناه، مشاوره و خدمات بهداشتی و درمانی فراهم می‌نمود. در سال ۱۹۸۷، هی هاوس مکانی بود که لوییز هی نه‌تنها آثار خود را در آن به چاپ می‌رسانید، بلکه برای سایر نویسندگان و سخنرانان حوزه خودیاری نیز بازاریابی می‌کرد. بسیاری از آثار نه چندان معروف که شامل سخنرانی‌های انگزیشی، متافیزیک، مثبت‌گرایی و آب‌درمانی می‌شد، از طریق این کانال اشاعه یافتند. لوئیز هی همچنین برای بسیاری از نویسندگان جنبش فکر نو و ذهن/بدن/روح بازاریابی کرد. بسیاری از نویسندگان بزرگ دنیا مثل دورین ویرچو، دکتر وین دایر، ماریان ویلیامسون، دیپاک چوپرا، سوز اورمان و سیلویا براونی از هی‌ هاوس برآمده‌اند. استر هیکس با موفقیت آموزه‌های «ابراهیم» را از طریق این بستر منتشر کرد. در سال ۲۰۱۴، هی‌ هاوس توانست با فروش ۶.۳ میلیون محصول، صد میلیون دلار جمع‌آوری کند که ۸% آن سود بود.

لوییس هی یک نمونه از افرادی است که در زندگی خود عذاب کشید تا نکته‌ای را به پیروان آموزه‌های خویش ثابت کند. تمام کسانی که ذکر کردیم زندگی‌های تاثیرگذاری داشته‌اند، اما لوییس هی «همانند یک راهب» زندگی کرد. او دشواری‌های زیادی را تحمل کرد تا اینکه به این تجربه مذهبی رسید که می‌تواند خودش را شفا بخشد. هنگامی که از بابت این اعتقاد خویش مطمئن شد، به مردم کمک کرد تا با استفاده از روشی که برای شفای خود استفاده کرده بود، بیماری‌های جسمانی‌شان را درمان کنند. او در مورد ارتباط بدن و ذهن آثار بسیاری به رشته تحریر در آورد که موجب شهرت و محبوبیتش شد. او به میلیون‌ها نفر الهام بخشید و بعدها انتشارات هی‌ هاوس را راه‌اندازی کرد تا تمام نویسندگانی که در مورد متافیزیک و ارتقای شخصی فعالیت می‌کنند، بتوانند آثارشان را از طریق آن منتشر نمایند.

یک سال بعد، بنیاد خیریۀ هی را تاسیس کرد تا به افراد نیازمند کمک کند و امید را در دل هزاران انسانی که گرفتار مشکلات مختلف هستند، زنده نگه دارد.

علت مرگ لویز هی ( لوییز هی درگذشت )

کتاب اول لوییز هی – شفای زندگی

لوییس هی

همانند بسیاری از دیگر آثارش، لوئیز هی رساله‌ای در رابطه با بیماری‌های جسمی و حالت متافیزیکی ذهن نوشت. در سال ۱۹۷۶، این رساله به اولین کتابش با عنوان «بدن خود را شفا بده» تبدیل شد و الهام بخش‌های میلیون‌ها نفر شد. این باور در میان مخاطبین کتاب رایج شد که آشفتگی ذهنی می‌تواند منجر به بیماری جسمانی گردد. بنابراین با ذهنی سالم می‌توان زندگی سالم‌تری داشت. گروهی به نام «هی رایدز» شکل گرفت که شامل افراد مبتلا به ایدز بود که او سعی داشت به آن‌ها کمک کند از طریق تفکر در خویشتن بتوانند آن‌چه را که اشتباه بود درمان کنند. اگرچه در ابتدا تعداد این افراد بسیار کم بود اما به تدریج صدها نفر سمت وی جذب شدند و می‌خواستند در هالیوود غربی در یک تالار بزرگ با او ملاقات کنند. نیویرک تایمز یکی دیگر از کتاب‌های او را با عنوان «شما می‌توانید زندگی خود را شفا بخشید» در لیست پر فروش‌ترین‌ها قرار داد. این کتاب تا سیزده هفته در صدر جدول باقی ماند و بیش از ۵۰ میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رفت. بدین ترتیب در زمرۀ ۵۰ کتاب برتر خودیاری قرار گرفت. در سال ۱۹۸۸، لوییز هی به خاطر شهرتی که از گروه مقابله با ایدزش به دست آورده بود، به برنامه اوپرا وینفری دعوت شد. بعد از آن برنامه، «شما می‌توانید خود را شفا دهید» یک بار دیگر در لیست پر فروش‌ترین کتاب‌های نیویرک تایمز قرار گرفت. یک رخداد حیرت‌آور که تا آن زمان هرگز رخ نداده بود.

کتاب شفای جسم و جان لوییز هی

کتاب شفای جسم و جان لوییز هی از دیگر کتب معروف آن است که در آن نویسنده کوشیده است که مطالب کتاب را با شرح زندگی و تجارب خویش برای مخاطب قابل فهم تر کند. عمده تکیه این کتاب بر روی مبحث “مثبت اندیشی” است و در انتها نیز،  توصیه‌هایی برای تغییر رفتار و ضمیر ناخودآگاه به مخاطب میشود. وی معتقد است رفتارها و اندیشه‌های گذشته تاثیری مستقیم بر روح و روان افراد دارند و اگر کسی بخواهد به راحتی میتواند این اندیشه ها و افکار را تغییر دهد. کتاب مستقیما و به روشنی عنوان میکند که “هر کدام از ما صد در صد مسئول تجربه‌های خود هستیم و این  شیوه تفکر حال حاضر ما است که آیندمان را میسازد و تقدیر همیشه و همه جا در دست ما است حتی همین حالا در همین لحظه.

کتاب سفر زندگی اثر لوییز هی

لوئیز هی در کتاب سفر زندگی کوشیده است تا عنوان کند که انسان همانطور که مرحله های مختلف زندگی نظیر بزرگ شدن، درس خواندن، کار کردن و … را طی میکند یعنی در سالهای زندگی تا مرگش با ترس ها و چالش هایی که پیش روی آن است سروکار دارد. کتاب سفر زندگی اثر لوییز هی میکوشد تا شما را با این واقعیت روبرو کند که، مهم نیست چالش ها و ترس هایتان تا چه اندازه بزرگ هستند.چرا که زندگی همان پدیده ی باشکوه، ترسناک، لذت بخش و مضحکی است که در سال های بین مرگ و زندگیتان تجربه میکنید.

جملات تاکیدی مثب لوییز هی (نویسنده ی کتاب شفای زندگی)

لوییس هی

لوییز هی از حقیقتی سخن می‌گوید که بدان اعتقاد دارد. او معتقد است که انسان می‌تواند صرف نظر از دنیای پزشکی یا هر چیزی در دنیای مادی، خودش را شفا بخشد و گسترش دهد.زندگی تراژیک لوئیز هی منبع الهام بسیاری از آموزه‌هایش بوده است. او سعی داشت افراد را به مسیری دعوت کند که خودش به مدت سی سال آن را می‌پیموده است. لوییز هی در مورد ایده‌هایش چندین کتاب صوتی و اثر ادبی منتشر کرده است. او در توسعه فردی به دیگران کمک کرده و آن‌ها را هدایت نموده تا اعتماد به نفس و عزت نفس خودشان را افزایش دهند. او در القای این ارزش‌ها به اذهان مردم بسیار با انگیزه بود. لوییز هی یک ذهن زیبا دارد. رفتار آرام و متین او در تمامی آثارش مشخص است. این کار موجب الهام‌بخشی و تاثیری‌گذاری بر بسیاری از خوانندگان او می‌گردد. گفته می‌شود که صدای او شفابخش است؛ شاید به شخص کمک می‌کند تا تاریکی درون را تشخیص دهد و با آن بجنگد و به انسان بهتری تبدیل گردد. او خودش را به عنوان مثال نشان می‌دهد؛ شخصی که با بخشایش خویشتن به جنگ سرطان رفت و زندگی تلخش را مجدداً سامان داد. گفته می‌شود که لوییس هی با مشاوره دادن و متقاعدسازی افرادی که به بیماری جسمی مبتلا هستند، معجزه می‌کند. گویا سخنانش در افراد انگیزه ایجاد می‌کند و به آن‌ها این قدرت را می‌دهد تا زندگی‌شان را بهتر کنند. این قضیه باعث شده تا در طول سال‌ها احترام و علاقه زیادی را به سمت خود جلب نماید.



:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

مدیتیشن تن آرامی و یا همان مراقبه شاخه ای از علم نوین روانشناسی است که تاریخچه ی آن به سال هات قبل از میلاد مسیح برمیگردد. به مجموع فعالیت های که افراد برای آرامش جسم و افزایش سطح تمرکز انجام میدهند مدیتیشن میگویند. مدیتیشن حالتی از هیپنوتیزم است که فرکانس ذهنی در آن ضعیف تر است. اگر مدیتیشن توسط خود فرد انجام شود به آن خودهیپنوتیزم میگویند. از زمان های قدیم تا کنون تن آؤایی میان اغلب افراد با هر رسوم و سنتی رواج داشت. پیش تر ها مدیتیشن تنها میان افراد مذهبی و به منظور کارهای این چنینی انجام میشد اما کنون، در میان عموم مردم فارغ از هر گرایش مذهبی به عنوان یک روش روان درمانی انجام میشود.

فواید مدیتیشن

در حالت کلی مدیتیشن برای روح حکم دوش آب گرم برای جسم را دارد. همانطور که بعد از یک روز خسته کننده ی کاری زیر دوش آب گرم حمام میروید تا خستگیتان در برود و آلودگی هایتان پاکیزه شود. مدیتیشن نیز بعد از یک روز پر استرس روح شما را آرام کرده و جلا میبخشد. در ادامه به برسی برخی از فواید مدیتیشن میپردازیم

1- رفتن به حالت آلفای ذهنمی

2- افزایش سطح تمرکز و قدرت یادگیری

3- درمانی بی خوابی های شبانه

4- درمان استرس و اضطراب های ناشی از فعالیت های روزانه

انواع مراقبه

مراقبه انواع متنوع و زیادی دارد اما پرکاربرد ترین و رایج ترین آنها، مراقبه تنفسی، مراقبه دیداری و مراقبه شنیداری است که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم.

مراقبه تنفسی

این نوع از مراقبه که در شرق آسیا مانند هند و تبت و ژاپن بسیار پرطرفدار است تکیه و تمرکز بر روی تنفس و شمارش آن است. به این صورت که شما به صورت چهارزانو مینشینید و دست ها را مستقیما بر روی پاهای خود گذاشته، چشمانتان را میبندید و شروع به تمرکز بر روی تنفس و شمارش دم و بازدمتان میکنید. دقت کنید که اصلا لازم نیست تنفستان را کنترل کنید. تنها آن را حس کنید.

مراقبه دیداری

برای انجام مراقبه دیداری مکانی را انتخاب کنید که حدالمقدور ساکت بوده و سروصداهایی بیش از حد تحملتان محیط را آلوده نکرده باشد. شی خاصی را درمقابل خود قرارداده و به آن خیره شده و شروع به تنفس دیافراگمی کنید. بعد از چند دقیقه چشمان خود را ببندید و شروع به تجسم شی که میدیدی در زهن خود بکنید. هر از گاهی چشمان تان را باز کنید به شی نگاه کنید ومجدد چشمان تان را ببندید و به تصویری که مجسم کرده اید نگاه کنید پس از دقایقی مراقبه به طور کلی مجسم کردن آن شی خوش ایند که هر چیزی می توتندباشد می شود .

مراقبه شنیداری

روش های اصلی برای مراقبه شنیداری
+ مکانی که می خواهید در آنجا مراقبه کنید باید به گونه ای باشد که در حد تحمل شما باشد.
+ ثابت با ذهنی اسوده و متوازن بنشینید.
+ به ارامی و پی در پی و منظم نفس بکشید . تنفس دیافراگمی داشته باشد.
+ همچنان که ارام نشسته اید تمامی صداهای دلنشین را بشنوید و از انان مطلع شوید .
+ از کنارتمامی عواملی که می خواهند ذهن شما را منحرف کنند عبور کنید و به انها بی توجه باشید هر گاه حواستان از موضوع مراقبه منحرف شد دوباره به آن متمرکز شوید مهم نیست که دائم حواستان پرت می شود فقط در طول مراقبه ارامش خود را حفظ کنید وبه مسائلی که ذهن شما به آن پرت میشود بی توجهی کنید.



:: برچسب‌ها: مدیتیشن ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

نتیجه اصلی این تحقیقات میتواند این موضوع را به چالش بکشد که ذهن نمیتواند تفاوت بین تصویرسازی ذهنی و فعالیتهای فیزیکی در طول روزمره را احساس کند و هنگامی که تصویرسازی ذهنی شکل میگیرد، ذهن آنها را واقعی میداند. نمیتواند فرق بین تخیل و واقعیت را تشخیص دهد. ضمیر ناخودآگاه با کائنات در ارتباط هستش و زمانی که چیزی رو باور کنه, باعث می شه, زودتر به خواسته هامون برسیم, به این دلیل که, ضمیر ناخودآگاه تفاوتی بین تصویر سازی ذهنی و واقعیت قائل نمی شه و هر دو رو واقعیت در نظر می گیره. برای رسیدن به موفقیت و خلاقیت، باید برجستهترین توانایی خود را - از بین آزمایش، مشاهده و ارتباط - انتخاب کنید و آن را به کار بگیرید و اگر به اندازهی کافی توانمند نیستید، مرزهای توانایی خودتان را گسترش دهید. در این حال میتوانید در ذهن خود چنین مجسم کنید که در کنار دریا ایستادهاید و مشغول تماشای والها هستید. در چنین کارگاهی می توان فعالیتهایی انجام داد تا فرد توانایی تصویر سازی خود را تقویت کند. یادتان باشد که بشر می تواند از نظر جسمی در زندان در شرایط غیر انسانی مطلق به دام افتاده باشد ولی در عین حال هنوز هم در ذهن خود آزاد باشد.

این ویژگی شاید به دلیل خواص ناخودآگاه ذهن است (در این باره مطالبی عرض خواهد شد) پایه و اساس روش تصویر سازی ذهنی که مدتها است در زمینه های متفاوت آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد، بر فعال کردن نیمکره راست استوار است. در این پرسشنامه، از شرکت کنندگان خواسته شد تا به میزان وضوح خاطرات از یک تا پنج امتیاز بدهند. اول باید معیارهاتون رو برای کار خود مشخص کنید, یه شرکت بزرگ و دولتی یا یه شرکت خصوصی. اگر می خواید شرکت مستقل داشته باشید, متراژش رو مشخص کنید, چیدمان اتاقتون رو طراحی کنید و … لطفا بعد از خوندن مطلب زیر اون رو اجرا کنید. لطفا چشم ها تون رو ببندین. حالا بدون اینکه چشم تون رو باز کنید لطفا خونه ی من رو در تهران ببینید. آب ، حداقل تا سینه ، و پاها به اندازه ی عرض شانه باز باشد . دومین عامل این است که قبول کنیم ما به عنوان یک انسان دارای نقاط ضعفی هستیم، به هر حال هیچ کس کامل نیست. فکر دارای یک سری انرژی متغیر است که به صورت مداوم در حال تغییر است بنابرین خیلی سریع تغییر می کند و دائمی نیست. تجسم خلاق قدرتی است که با استفاده از آن قادر هستید برای رسیدن به یک سری نتایج مفید تصاویر ذهنی هدفمندی را ایجاد کنید.

آنها ممکن است قادر به ارسال سیگنالهای قویتری از مناطق تصمیم گیرنده جلوی مغز به مراکز دید در پشت مغز باشند. مهم نیست که این تصویر واقعی باشد یا غیرواقعی حتی میتوانید از یک عکس استفاده کنید و هرروز به آن نگاه کنید و تصویر ذهنی خود را مشابه با آن بسازید تا هدفتان از تصویرسازی برای ذهنتان مشخص شود. و در نهایت توجه خود را به سرتان ببرید، و ارتعاشات درون سر خود را حس کنید. تصویر سازی لغات انگلیسی عموما میتواند به دو شیوه صورت گیرد. به هر صورت، فعالیت های علمی، نظریهپردازی و اکتشافات در این دانش به صورت تصاعدی در حال رشد است. هنگام حل تستها، بدون هیچ مشکلی و با نهایت تسلط به سوالات جواب میدهید و در آزمون، در اوج آرامش، حافظه عالی شما به کارافتاده و بهراحتی تستها را یکی پس از دیگری پاسخ میدهید. یکی از روش های این کار، تکرار عبارات تأکیدی مثبت است. از خوبیها و مزایای این روش این است که علاوه بر وجود خلاقیت، درصد خستگی ما از تکرار تجسم را کاهش میدهد! همین انرژی مثبت میتواند علاوه بر افزایش هرچه بیشتر مهارت تجسم خلاق، سبب افزایش انرژی مثبت در زندگی و روابطمان گردد!

اگر در کاری انرژی مثبت نداشته باشیم، خیلی زود خسته میشویم و یا حوصلهی انجام آن کار را نداریم، در نتیجه موفق نمیشویم! هر تعریفی که از آن ارایه دهیم به دو نتیجه گیری می رسیم : 1- تصويري که در ذهن ساخته می شود واقعيتی است موجود در جهان 2- تصويري بديع كه در جهان وجود خارجي ندارد ولي ما بر اساس تجربه و برداشت شخصي خود خلق مي كنيم. افکار واضح و درستی در ذهن خود به وجود بیاورید. همانطوری که سکاندار کشتی همیشه حواسش به قطب نمای خودش هست اگه برود دنبال کارش و یا مثلاً یکی دو ساعتی یا نصف روز یک روزی نیاد اونجا به قطب نما سر بزنه چه میشود؟ زمانی که ۱۳ یا ۱۴ سال سن داشتم، یکی از اقوام به من گفت انشاءالله خانم مهندس بشی و من تا اونموقع هدفی برای خودم تعیین نکرده بودم و بعد از حرف فامیلمون خیلی ذوق کرده بودم و شبانه روز به مهندس شدن فکر میکردم. این مسابقات از تاریخ ۱۳۹۴/۶/۵ در سالن ۳ هزار نفری الغدیر ملایر و با حضور ۶۰ تیم از استانهای کشور با حضور مسئولان بزرگ ورزش کشور همچون رئیس ملی المپیک و نماینده رئیس فدراسیون فوتبال، مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان، نمایندگان مردم ملایر در مجلس، سایر مسئولان شهرستان و ورزشدوستان ملایر به مدت هشت روز کار خود را آغاز کرد و تیم اسپادانا بهارستان نماینده استان اصفهان که از وجود مجتبی مزروعی به عنوان آنالیزور بهره می جست توانست به جمع چهارتیم برتر این مسابقات قرارگیرد و به لیگ برتر جوانان کشور صعود کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

اما یک تجربه و یک جمله همیشه به من قوت قلب میداد و باعث میشد چند برابر تلاش کنم. هر بار باید فقط روی یک موضوع متمرکز شوید. علاوه بر بالا بردن ساعت مطالعه باید تنوع مطالعاتی را در روش مطالعه خود پیاده کنید. می گویند در سال کنکور علاوه بر درس خواندن باید به تمام کارهای دیگرمان هم برسیم. می گویند کمرنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر هستند. ولی برخی جزییات کوچکی در این صنعت وجود دارد که در عین تاثیرات زیاد بر فعالیت نادیده گرفته می شوند و اگر به صورت صحیح و اصولی اجرا شوند ، شاید کارایی بیشتری نسبت به راه کارهای کلی داشته باشند. احمدی نژاد معتقد است آزمون های آزمایشی تا حدودی به داوطلبان کمک میکند، اما آنچنان ضرورتی ندارد که به صورت دائم ذهن را درگیرش کرد و بیشتر باید در زمینه درسی مطالعه را بالا برد تا آمادگی کافی برای آزمون کنکور ایجاد شود. سعی کنید به نکات برنامه ریزی درسی خود وفادار باشید و طبق آن پیش روید. هر کاری لازم میدانید انجام بدهید که موقع درس خواندن بهانه ای برای بلند شدن نداشته باشید.

لازم نیست پس از تمام کردن هر صفحه کتاب به عنوان جایزه یک ساعت بخوابید! انتظار میرود که پس از خواندن این مطلب بتوانید نهتنها به تمام موارد و سؤالات مطرحشده در بالا پاسخ دهید بلکه بتوانید تعریف خود از موفقیت، راهی که بیشترین تناسب را با اخلاق و خصوصیات شما داشته باشد، نیز پیدا کنید. از دیگران بخواهید جز در موارد ضروری صدایتان نکنند. اگر در فرآیند کمک کردن به شخصی دیگر شکست بخورید، ممکن است احساس گناه زیادی برای شما ایجاد کند؛ بنابراین همیشه احساس پر بودن کنید تا به جای کمک کردن، دانسته های اضافی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. حتما از مشاوره تحصیلی خود نیز کمک بگیرید. اگر چنین شخصی را نمیشناسید، میتوانید با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و راجع به موقعیت با او صحبت کنید. در طول سال بهتر است این روش را در پیش بگیرید. برای آنکه بتوانیم بهتر و مفیدتر درس بخوانیم و آنچه را در کلاس مدرسه یا دانشگاه یاد میگیریم به خوبی به خاطر بسپاریم، می توانیم از چند روش و عادت ساده پیروی کنیم. 1- از تمرینات هدایتشدۀ تجسم یا تصور استفاده کنید.

برای ایجاد تغیرات مثبت همین الان شروع کنید. راههای موفقیت در کسب و کار،راههای موفقیت در زندگی برای جوانان،راههای موفقیت در درس،ده راز موفقیت در زندگی. این یک راز قدرتمند است! هر درس تازه ای را که امروز در مدرسه یا دانشگاه آموخته اید همین امروز مرور کنید. ایده هایی که در این کتاب گفته شده است آنقدر ساده هستند که حتی یک لیموناد فروشی هم می تواند آنها را به کار بگیرد اما در عین حال بسیار قدرتمند هستند. شاید در بعضی مقالات و فیلم های افرادی استثنایی توانسته اند چنین موفقیت هایی کسب کنند. موفقیت هایی که نصیب افراد صبور میشود، همان هایی هستند که توسط افراد عجول رها شده اند! تا زمانی که همان کارهای تکراری قبل را انجام دهید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. من میدانم که شما بعد از گذراندن این دوره مکتوب، میتوانید این کارها را انجام دهید، من میدانم که شما به هر چیزی که میخواهید میتوانید برسید و این چیزی نیست که در دسترس نباشد، اگر خیلیها توانستند پس شما هم میتوانید. اما اگر همان رفتار و اقدامات تکراری را برای سال های بعد انجام دهید، تغییری حاصل نخواهد شد.

کلمه روی هر دو کاغذ این بود: focus یا همان تمرکز! موافق این قبیل سفسطه ها نیستم و معتقدم به هر ترتیب آن ها آدم های موفق و رشدیافته ای هستند؛ حالا ممکن است از ثروت زیادی برخوردار باشند، قدرتمند، ثروتمند، مشهور یا … پس از این مدت ذهن در افکار بی ربط شناور می شود و به هر ترتیب تمرکز کم می شود. در این مدت پانزده دقیقه هم سعی کنید خود با تلویزیون و موبایل مشغول نکنید و بتوانید با قدم زدن و تنفس عمیق آرامش ذهنی و جسمی نسبی را به دست آورید. اولین قدم برای پشت کنوری ها، بالا بردن ساعت مطالعه است. همان کارهایی که در سال اول پشت کنکور ماندن انجام می دادند را دوباره انجام می دهند. همان گونه که زیگ زیگلار سخنران انگیزشی و صاحب سبک درباره راز موفقیت گفته است: آسانسور موفقیت از کار افتاده، اما پله ها همیشه سالم و در دسترس هستند. یکی از سوالاتی که از سوی علاقمندان به کازینو آنلاین مطرح می شود این است که بازی انفجار چیست و روش انجام این بازی و راز تغییر ضریب ها در آن چگونه است. زیرا این دوره برای کسانی است که می خواهند سطح ارتعاش خود را بالا ببرند در این دوره شما فقط شنونده هستید و کوین گاهی اوقات سوالاتی را از شنونده گان می کند که باید جواب دهید مثلا می پرسد که آرزوی شما دستور چه کسی است شما باید پاسخ دهید و سپس وی شروع به صحبت می کند.

مطمئن باشید آنچه بین دانشجویان موفق و غیرموفق فاصله ایجاد میکند سطح نبوغ و ضریب هوشی نیست. همچنین مراکزی این ایراد را از کتاب های ترودو گرفتند که معرفی این داروها و مصرف آنها توسط مردم، در سطح عموم می تواند عوارض جانبی زیادی برای مردم داشته باشد. در این کتاب صوتی کوین ترودو به طور کامل راه و روش های کسب ثروت را به شما می آموزد و برای هر آموزه خود دلایل علمی را ارئه میدهد. بعدا برای این توصیه از ما تشکر میکنید! بهترین کار این است که به جای یک بازه ۴ ساعته، در ۴ بازه یک ساعته به درس خواندن بپردازید و در این بین به خودتان استراحت داده یا به فعالیت دیگری مشغول شوید. البته که در مقابل درس خواندن پاداشهایی بزرگ و نهایی میگیرید؛ مثل نمره خوب، قبولی در دانشگاه مناسب یا فارغالتحصیلی با معدل بالا. آنان میدانستند پس از دانشگاه چه وظایف و اهدافی دارند، اما یادداشت نکرده بودند.



:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

بهترین راه برای اینکه دارید راه را درست می روید این است که به احساس خودتان توجه کنید اگر احساستان خوب بود نشانه این است که دارید با خواسته و هدف که دارید نزدیک می شوید، اما اگراحساستان بد بود نشانه این است دارید ناخواسته خود را جذب می کنید. پس وجود این عناصر جذاب طبیعت شما را در راه رسیدن به خوش اقبالی سوق می دهند. مطالب بیشتر: فنگ شویی در خانه، بهترین چیدمان برای دکوراسیون ناهارخوری! بعد از مرحله اکتشاف باید خلاصه خلاقانهای از مطالب جمع آوری شده تهیه کنیم. هر تصویری که درون تابلو کائناتتان قرار دادید باید با خواسته و هدفی که دارید مطابقت کند. هنگامی که شما در برابر تابلو کائناتتان قرار می گیرید باید احساس خوبی در خودتان ایجاد بشود که بهتر است برای ایجاد حس خوب از بهترین عکس ها و تصاویری که احساستان را خوب میکند استفاده کنید. عکس هایی که جمع آوری می کنید باید به شما حس خوب بدهد. تابلو کائنات شما باید جلوی چشمانتان باشد و باید به گونه ای باشد که دیدن آن باعث ایجاد حس خوب و حس نشاط در درونتان به شود.

چرا که ما خسته شده و از دعا کردن (تلاش برای پیروزی) دست بر می داریم اما تیم چربی ها همواره در دعا کردن خود استمرار داشته و به سادگی بر ما غلبه کرده و پیروز می شود و ما چاق تر چاق تر می شویم.. جذب آن چیزی را که میخواهید تنها با تکرار و تمرین کردن صورت می گیرد. پس همیشه به احساس خود توجه کنی که ببینید وقتی به خواسته و اهدافتان توجه می کنید احساستان خوب است یا بد؟ می توانید هر کاری را که احساستان را بهتر می کند با تابلو کائنات خود انجام بدهید . اگـر سـن شـما کـم اسـت، افـراد و الگوهایی را پیـدا کنید کـه از سـنین پایین، کارشـان را شـروع کردنـد و ثروتمند شده اند و اگر سـن شـما زیاد اسـت، افراد و الگوهایی را پیدا کنید که در سـنین بالا کار خود را آغاز نموده و ثروتمند شده اند. هر چه احساس به اهداف و آرزوهایتان بیشتر باشد قدرت آن بیشتر است و یکی از راز و رمز کائنات و درخواست از کائنات در جهت خواسته خود تابلو کائنات می باشد که خیلی از افراد از آن استفاده نمیکنند و یک راه ساده در جهت رسیدن به آرزوهایشان را از دست میدهند .

بهترین راه برای این که بتوانید ارتعاش خواسته و هدف تان را به وسیله تابلو کائنات بیشتر کنید این است که یک عکس واقعی از خودتان با آن چیزی که میخواهید داشته باشید بگیرید، مثلا اگر فلان ماشین را میخواهید به نمایشگاه ماشین بروید و با آن عکس بگیرید و در اون تابلو کائنات خود قرار بدهید(البته اگر برایتان سخت است اصلا توصیه نمیکنم که این کار را انجام بدهید). احساسی که با نگاه کردن به این عکسها در شما ایجاد می شود نشانه این است که شما دارید راه را درست می روید. از همسرت بابت خرید وسایل منزل بابت آماده کردن غذا تشکر کن. دوستان زیادی در مورد فیلم راز و قانون جذب سوال پرسیدند و ما تصمیم گرفتیم فایلی را آماده کنیم و درآن به سوالات دوستان پاسخ بدهیم. حتی شما نمی دانید این گوشی ها چگونه کار می کنند و شاید کوچک ترین دانشی هم در مورد آن نداشته باشید اما آن را باور دارید چرا که علم آن را ثابت کرده است. به هر حال اگر هم هیچ تأثیری نداشته باشد این فایده را دارد که روحیه بهتری برای زندگی داریم و در خیلی از موقعیتها از اعتماد به نفس بهتری برخوردار خواهیم بود.

تابلو کائنات خود را در جای قرار دهید که هر روز به آن دسترسی داشته باشید و آن را ببینید، می توانید آن را روی دیوار اتاق یا جایی که خیلی به آن دسترسی دارید قرار بدهید. در گذشته مجموعهداران پول داشتند و خرید میکردند و اسم خودشان را مجموعهدار گذاشته بودند ولی الان آن کسی که خرید میکند شاید ۱۰ درصدشان چشم و همچشمی باشد بقیه واقعا برای نصب در منزل میخرند و از خریدی که میکنند، لذت میبرند. مثلا در دوران کرونا که ما به اجبار باید گالریها را بسته نگه میداشتیم، من فقط دو سه ماه بیکار بودم ولی بعد به صورت آنلاین و با ناامیدی در حالی که خیلی با فضای مجازی آشنا نبودم شروع به کار کردم و با استقبال عجیب مخاطبان مواجه شدم. مدت های زیادی است که بیکارم و هیچ پولی ندارم که به استاد تقدیم کنم ولی خداوند را شاهد می گیرم که سی میلیون از درآمد های جدیدم را که به روش های استاد عزیز به دست آورده ام به ایشان پرداخت کنم. بنابراین اگر می خواهید با موفقیت شخص ایده آلتان را آشکار کنید باید تمام چیزهایی را که نمی خواهید فراموش کرده و انرژیتان را روی چیزهایی که می خواهید بگذارید.



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

2-5 طرحواره ها و عاطفه. بلکه در مواردی باید آن ها را کاهش دهیم و در مواقعی هم باید استرس را تحمل کنیم. مثلاً ما نمیتوانیم کاری کنیم که اختلاف قدیمی والدین حل شود. مثلاً ما نمیتوانیم کاری کنیم که اختلاف والدین حل شود. در این موارد باید سعی شود تا استرس های ناشی از این اختلاف را کاهش دهیم و یا به صورتی تحمل کنیم تا کمتر آزار دهنده شود. با در نظر گرفتن تمامی مفاهیمی که در این مطلب به آنها اشاره شد، طرحواره درمانی را می توان روشی یکپارچه و نوین دانست که برای درمان طرحواره های ناشی از برآورده نشدن نیازهای فرد در کودکی و اختلالات شخصیتی او بکار می رود. در انجام هر کاری بسیار دنبال جلب توجه دیگران هستند و اگر این اتفاق نیوفتد و مورد بی توجهی از جانب آن شخص قرار گیرند بسیار احساس ناراحتی و بی ارزشی میکنند. به همین دلیل در درون خود احساس پرخاشگری و بیارزشی دارند و احساساتی همچون دوست نداشتنی بودن را تجربه میکنند. مثلا وقایعی مانند جنگ، ورشکستگی اقتصادی و چیزهایی که افراد کنترل زیادی روی آنها ندارند هم میتوانند در یک کودک احساس منفینگری را تشدید کنند.

سبک پوشش شما خیلی محافظه­کارانه و به شیوه­ای کاملا پذیرفته شده است زیرا نمیخواهید با دیگران تفاوتی داشته باشید تا دیگران شما را بیگانه نپندارند. شاید اگر شریکتان با کسی که نمیشناسید حرف بزند، و یا دیر به خانه بیاید، مدام واکنشهای بیخود و غیرمنطقی داشته باشید. اقتدار و اعتماد به نفس او زیاد است و باعث میشود شما بیشتر احساس ضعف و بیکفایتی داشته باشید. برای رسیدن به یک زندگی سالم و رضایت بخش و ایجاد سازگاری باخود و دیگران، داشتن یک تصویر ذهنی واقع بینانه و شایسته ضروری است و چنانچه فرد از لحاظ فیزیکی احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد شانس بیشتری دارد که تصویر بدنی مثبتی نیز داشته باشد اما گاهی استرس و اضطراب، دیدگاههای خود انتقادی یا پایین بودن میزان ارزشمندی فرد بر اینکه چه حسی نسبت به بدن خویش داشته باشد تأثیر میگذارد که باعث میشود بسیاری از مردم به تغییر در ظاهر اندام خود پردازند و اقدام به عمل جراحی پلاستیک بنمایند (استوارت2006 1 ؛ به نقل ازحسینی، قاسمی، ملایی گنبدی، رضایی، . این وابستگی باعث آسیب پذیری بسیار این افراد می شود. این نیازهای معمولی شامل: ایمن بودن و یک اساس پایا و ماندنی داشتن، کسب کردن عشق، پرورش آن، شخصیت پذیرفته شده و اثبات شده، شخصیت درمان شده به وسیله تلقین، حمایت و دریافت راهنمایی مناسب و داشتن احساسها و نیازهای معتبر یک شخص تحت عنوان طرحواره درمانی، همه بچهها این نیازهای هستهای راضیشان کرده و نوعی مشکلات رشدی که اینجا نمیتوان به آن ها اشاره کرد.

فردی که طرحواره یا تله ذهنی خود تحول نیافته را دارد نزدیکی هیجانی و صمیمت بیش از حدی با یکی از افراد مهم زندگی خود (اغلب والدین) دارد و این موجب از دست دادن فردیت یا رشد اجتماعی بهنجار در او میشود، در واقع این افراد گرفتار فرد دیگری هستند و باور دارند که بدون حمایت او نمیتوانند شاد باشند. اعتقاد به اینكه برای تأمین حمایت عاطفی كه ناشی از بی ثباتی عاطفی آنها است، نمی توان به دیگران اعتماد كرد. طرحواره ها یکی از ترند ترین مفاهیم روانشناسی هستند که در میان روانشناسان بسیار شناخته شده و پرطرفدار است. ابرازخشم نسبت به والدین در جلسه درمان شاخص ترین مسئله در مرحله ی تکنیک های تجربی است. این کتاب نشان می دهد که چگونه می توانیم با استفاده از راهبردهای اکتشافی و تجربی از شدّت باورهای زیربنایی که آبشخور چنین مشکلاتی هستند، بکاهیم، توصیه می کنم تمام درمانگرانی که در فرآیند درمان با مشکلات شخصیتی بیماران خود دست و پنجه نرم می کنند، کتاب حاضر را مطالعه کنند. اگر هم از نظر اقتصادی شرایط خوبی داشته باشن ممکنه مدام دم از داشته هاشون بزنن و بخوان فخرفروشی کنن.

اما محیط طبیعی و رشد دوران اولیه زندگی و شرایط آن دوران نقشی در چگونگی بیان آن ژن یا ژنها دارند. کسب مهارتهای اجتماعی، چگونگی برقراری ارتباط با سایر افراد و سازگاری اجتماعی از جمله این ابعاد میباشند. به این معنا که کودک باید جنبه های مهمی از خودش را سرکوب کند تا بتواند عشق، توجه و تائید کسب کند. راهبردهای شناختی و تکنیک آموزش دو هدف اولیه این درمان است، آموزش جنبه ایست که مبتنی بر تعلیم بیماران در مورد نیازهای معمولی و هیجانهای معمولی است. 1: تبیین میزان اثربخشی طرحواره درمانی بر راهبردهای مقابلهای در افراد وابسته به مواد. نمونهای از مقابله مسأله مدار عبارت است از اقدام به عمل نمودن- فعالیت خاصی انجام دادن- راهنمایی گرفتن- مشورت کردن- برنامهریزی کردن- جمع آوری اطلاعات- مطالعه کردن- استفاده از روش حل مسأله به فکر کردن و غیره، ژنتیکی، جسمی و اجتماعی است بر این اساس تنوعی از درمانهای دارویی روانشناختی و اجتماعی برای کنترل آن طراحی شده است آنچه که اهمیت دارد این است که فرد وابسته به مواد بر اساس شرایط و مشخصات خاص خود به برنامه درمانی هدایت شود (نادری و همکاران،1387).

طرحواره درمانی به درک پایههای مشکلات روانشناختی فرد در دوران کودکی، ارتباط مراجع - درمانگر و نشاندن فرمولبندی مشکل بر زمینه تاریخچه فردی گستردهتری پای میفشارد. از نظر آن ها مهارت اجتماعی عبارت است از توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه خاص اجتماعی طریقی خاص که در عرف جامعه قابل قبول باشد. در پژوهشی تحت عنوان استفاده از رویکرد طرحواره محور که درمانی نوین و نویدبخش در زمینه اختلالات مزمن هم چون وابستگی به مواد و اختلال شخصیت است و از آنجایی که طرحواره درمانی خصوصاً در زمینه وابستگی به مواد و اختلال شخصیت درمانی نوین است آشکاراست که چنین دانشی مثمر به ثمر واقع شود، زیرا روانشناسان و درمانگران را قادر به شناخت و درمان طرحوارههای ناسازگار اولیه نموده و به درمان وابستگی در این بیماری کمک خواهد کرد. طرحواره ها فراتر از یک باورند آنها ما را برای مقوله بندی اطلاعات و پیش بینی رخدادها توانا می سازند.

طرحوارهها فراتر از یک باورند آن ها ما را برای مقولهبندی اطلاعات و پیشبینی رخدادها توانا میسازند. ۲.احساس میکنم از دستیابی به آنچه دیگران میتوانند به آن برسند، ناتوان هستم. طرحواره درمانی به درمانگر کمک میکند تا مشکلات مزمن و عمیق بیماران را دقیق تر تعریف کرده و آن ها را به گونهای قابلدرک سازماندهی کند. “والدینم را درک میکنم”. در حالی که فریدمن (1980) سازگاری اجتماعی و مهارت اجتماعی را فرایندی میدانند که افراد را قادر میسازد تا رفتار دیگران را درک و پیشبینی کنند، رفتار خود را کنترل کنند و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم نمایند. 1988)، به نقل (ادیبی،1381) سازگاری اجتماعی را مترادف با مهارت اجتماعی میدانند. با توجه به نیازهای جدی مراکز درمانی اعتیاد به برنامههای روان درمانی و اندک بودن پژوهشهایی که به بررسی اثربخشی درمان طرحواره درمانی در درمان اعتیاد پرداختهاند، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان طرحواره درمانی بر سازگاری اجتماعی و بهبود مهارتهای مقابلهای افراد معتاد انجام شده است. در واقع اغلب دردها و آلامی که در زندگی متحمل نمی شویم، از برآورده نشدن نیازهای این کودک در درون ما و جدی نگرفتن اوست. بیماران مبتلا به اختلالات شخصیتی مجموعهای از مشکلات پیچیده و مقاومی را دارند که در بسیاری از موارد روند درمان را متوقف میسازد؛ بنابراین یانگ تحت تأثیر ساختارگرایی طرحواره درمانی را بنا نهاد که اختلالات شخصیتی و دیگر اختلالهای دیرپا را نشانه رفته است (بک،1990).

 



:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()