مدیتیشن
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

مدیتیشن تن آرامی و یا همان مراقبه شاخه ای از علم نوین روانشناسی است که تاریخچه ی آن به سال هات قبل از میلاد مسیح برمیگردد. به مجموع فعالیت های که افراد برای آرامش جسم و افزایش سطح تمرکز انجام میدهند مدیتیشن میگویند. مدیتیشن حالتی از هیپنوتیزم است که فرکانس ذهنی در آن ضعیف تر است. اگر مدیتیشن توسط خود فرد انجام شود به آن خودهیپنوتیزم میگویند. از زمان های قدیم تا کنون تن آؤایی میان اغلب افراد با هر رسوم و سنتی رواج داشت. پیش تر ها مدیتیشن تنها میان افراد مذهبی و به منظور کارهای این چنینی انجام میشد اما کنون، در میان عموم مردم فارغ از هر گرایش مذهبی به عنوان یک روش روان درمانی انجام میشود.

فواید مدیتیشن

در حالت کلی مدیتیشن برای روح حکم دوش آب گرم برای جسم را دارد. همانطور که بعد از یک روز خسته کننده ی کاری زیر دوش آب گرم حمام میروید تا خستگیتان در برود و آلودگی هایتان پاکیزه شود. مدیتیشن نیز بعد از یک روز پر استرس روح شما را آرام کرده و جلا میبخشد. در ادامه به برسی برخی از فواید مدیتیشن میپردازیم

1- رفتن به حالت آلفای ذهنمی

2- افزایش سطح تمرکز و قدرت یادگیری

3- درمانی بی خوابی های شبانه

4- درمان استرس و اضطراب های ناشی از فعالیت های روزانه

انواع مراقبه

مراقبه انواع متنوع و زیادی دارد اما پرکاربرد ترین و رایج ترین آنها، مراقبه تنفسی، مراقبه دیداری و مراقبه شنیداری است که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم.

مراقبه تنفسی

این نوع از مراقبه که در شرق آسیا مانند هند و تبت و ژاپن بسیار پرطرفدار است تکیه و تمرکز بر روی تنفس و شمارش آن است. به این صورت که شما به صورت چهارزانو مینشینید و دست ها را مستقیما بر روی پاهای خود گذاشته، چشمانتان را میبندید و شروع به تمرکز بر روی تنفس و شمارش دم و بازدمتان میکنید. دقت کنید که اصلا لازم نیست تنفستان را کنترل کنید. تنها آن را حس کنید.

مراقبه دیداری

برای انجام مراقبه دیداری مکانی را انتخاب کنید که حدالمقدور ساکت بوده و سروصداهایی بیش از حد تحملتان محیط را آلوده نکرده باشد. شی خاصی را درمقابل خود قرارداده و به آن خیره شده و شروع به تنفس دیافراگمی کنید. بعد از چند دقیقه چشمان خود را ببندید و شروع به تجسم شی که میدیدی در زهن خود بکنید. هر از گاهی چشمان تان را باز کنید به شی نگاه کنید ومجدد چشمان تان را ببندید و به تصویری که مجسم کرده اید نگاه کنید پس از دقایقی مراقبه به طور کلی مجسم کردن آن شی خوش ایند که هر چیزی می توتندباشد می شود .

مراقبه شنیداری

روش های اصلی برای مراقبه شنیداری
+ مکانی که می خواهید در آنجا مراقبه کنید باید به گونه ای باشد که در حد تحمل شما باشد.
+ ثابت با ذهنی اسوده و متوازن بنشینید.
+ به ارامی و پی در پی و منظم نفس بکشید . تنفس دیافراگمی داشته باشد.
+ همچنان که ارام نشسته اید تمامی صداهای دلنشین را بشنوید و از انان مطلع شوید .
+ از کنارتمامی عواملی که می خواهند ذهن شما را منحرف کنند عبور کنید و به انها بی توجه باشید هر گاه حواستان از موضوع مراقبه منحرف شد دوباره به آن متمرکز شوید مهم نیست که دائم حواستان پرت می شود فقط در طول مراقبه ارامش خود را حفظ کنید وبه مسائلی که ذهن شما به آن پرت میشود بی توجهی کنید.





:: برچسب‌ها: مدیتیشن ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: