نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

درست چندساعت قبل از اینکه شروع به نوشتن این مطلب کنیم، بیماری به  مجموعه مراجعه کرده بود که مدعی بود هزینه ی زیادی را به صورت ماهانه برای خرید باتری سمعک پرداخت می کند و این در حالی است که حتی گاهی پیش می آید از پک باتری که از مراکز دیگر خریداری کرده است چندتایی اصلا کار نکنند. از طرفی نمی تواند باطری اورجینال را از نمونه غیر اصل آن تشخیص داده و چند باری هم مورد کلاهبرداری قرار گرفته و کالای غیر اورجینال را با قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری کرده است. وقتی با او بیشتر صحبت کردم متوجه شدم در مراجعه ی اولیه ای که به مجموعه سمعک پایتخت داشته است، ما سمعک شارژی را به او پیشنهاد دادیم اما به دلیل صرفه جویی در هزینه ها وی سمعک دیگری را تهیه کرده است و اکنون بسیار ناراضی و شاکی از هزینه های جانبی سمعکش است. از این رو تصمیم گرفتم مطلبی را برایتان آماده کنم تا توضیحاتی جامع در مورد سمعک شارژی ارائه داده و از نظر صرفه اقتصادی آن را با سمعک باتری خور مقایسه کنیم. از طرفی می خواهیم معایب و مزایای این سمعک را صراحتا شرح داده تا با چشمی باز خرید خود را انجام دهید.

راهنمای خرید سمعک شارژی

 

نمایشگر ویدیو
 
 
 

 

این سمعک ها که این روزها به یکی از پرطرفدارترین مدل های سمعک در جهان شناخته می سوند در سال 2016 وارد بازار شده و در بدو ورود نیز با استقبال گسترده ای مواجه شدند. این سمعک ها معوملا از نظر سطح تکنولوژی در رده ی سمعک های هوشمند قرار دارند و نکته ی حائز اهمیتی که بهتر است در مورد آنها بدانید این است که تمامی برند های تولید کننده در ازای هر سمعکی که تولید می کنند، نمونه ی شارژی آن را نیز وارد بازار می کنند. اغلب سمعک ها از جمله سمعک پشت گوشی و داخل گوشی می توانند سمعک شارژی باشند. این سمعک ها در دو رده ارائه می شوند. دسته اول سمعک هایی که شارژر استیشن (برای شارژ کردن نیاز است که شارژر از برق شهری تغذیه کرده و در واقع به برق متصل شود)دارند و دسته دیگر پورتابل هستند به این صورت که شامل یک کیس هستند که با یک بار شارژ کردن کیس می توانید چندین بار سمعکتان را شارژ کنید.

سمعک شارژی چیست؟

سمعک شارژی که در سال 2016 روانه ی بازار شد، به مجموعه ای از سمعـک ها می گویند که بدون نیاز به تعویض باتری کار کرده و می توانید باتری آنها را مستقیما شارژ کنید. در این سمعـک ها دیگر لازم ندارید هر چند روز یک بار باتری سمعکتان را عوض کنید. چراکه باتری این سمعـک ها قابل شارژ هستند.  این قابلیت در سمعک ها بر قیمت سمعک تاثیر مستقیم دارد. سمعک هوشمند و به روز اکثرا در رده های سمعک شارژی عرضه می گردند. راحتی استفاده از این سمعک بسیار بیشتر شده و بیماران درگیر با مشکلاتی  از قبیل خرید باتری سمعک، تعویض باتری سمعک و در بعضی شرایط خاص تهیه باتری سمعک نمی شوند. سـمعک های شارژی خود را به راحتی قبل از خواب داخل شارژر خود بگذارید و صبح روز بعد از صدای سـمعک شارژی خود لذت ببرید. سـمعک های شارژی عموما سـمعک های پشت گوشی هستند، به تازگی چند مدل سمعک داخل گوشی شارژی نیز معرفی شده اند که با هماهنگی قبلی قابل سفارش هستند. برای اطلاع از قیمت انواع سمعک شارژی با ما تماس بگیرید.

مزایای استفاده از سمعک شارژی:

مزایای استفاده از این سمعک ها به جای سمعک های معمولی عبارتند از:

  1.  راحتی بیشتر: در طی دوره ی استفاده از این سمعک ها دیگر نیازی نیست هر چند روز یکبار باتری سمعک را عوض کنید، پس اگر چشمتان ضعیف است و یا لرزش دست دارید استفاده از این سمعک ها برایتان مناسب تر است.
  2. صرفه ی اقتصادی: قیمت سمعک شارژی  از 15 میلیون تومان شروع می شود و قیمت سمعک های باتری خور از 10 میلیون تومان. از این رو در نگاه اول از نظر اغلب بیماران صرفه اقتصادی سمعک های باتری خور بیشتر است این در حالی است که بسته 6 عددی باتری سمعک در بهترین حالت 200 هزارتومان است که شما هر 10 روز یکبار نیاز به خرید بسته های 6 عددی دارید. یعنی چیزی حدود ماهی 600 هزارتومان. که هزینه ای سالانه 7 میلیون تومان برایتان به همراه دارد. در حالی که برای نگهداری از سمعک شارژی اصلا نیازی به این رقم در یک سال نیست.
  3. ایمنی بالا: گاهی پیش می آید که باتری سمعـک توسط کودکان یا حیوانات خانگی بلعیده شوند، از آنجایی که این باتری ها سمی هستند ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به بار بی آورد. این در حالی است که در سمعـک های شارژی باتری ها مانند باتری های یکبار مصرف سمی نبوده و آسیب های جبران ناپذیری به فرد نمی زند.
  4. کارایی بیشتر:  اگر از سمعک های شارژی استفاده کنید می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. از طرفی این سمعک ها اثرات مخرب محیطی صدها باطری در طول سال را ندارد.
  5. کیفیت بالا: این سمعک ها از آنجایی که نسل جدیدی از وسایل کمک شنیداری هستند نسبت به مدل های غیر قابل شارژ کیفیت بسیار بالاتری را ارائه می دهند.
  6. عملکرد بهتر: اللخصوص در محیط های سرد
  7. و…

معایب سمعک شارژی:

  • عدم امکان کنترل و تعویض باطری توسط کاربر
  • وابستگی به شارژر
  • تنوع پایین

انواع سمعک شارژی

این سمعک ها به انواع گوناگونی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

1- سمعک‌ شارژی لیتیوم یون

در این نوع از سمعک‌ها امکان تعویض باتری را ندارید و در واقع  باتری پلمپ شده است. شما میتوانید به سادگی سمعـک را به شارژ زده و این شارژ را به مدت زمان 5 ساعت در خود نگه می دارد. نکته حائز اهمیت در مورد این سمعـک ها این است که آنان از استاندارد یک بار شارژ در روز پیروی می‌کنند.

تذکر: نکته بسیار مهم در استفاده از این نوع سمعک آن است که در ساخت آنها از لیتیوم که ماده‌ای سمی و آتش‌زا است استفاده می شود پس باید در محافظت از محفظه آن بسیار کوشا باشید.

2- سمعک شارژی بدون نیاز به باتری

در ساخت این نوع از سمعـک ها که نیازی به باتری ندارند، اغلب از محفظه برای شارژ تعبیه شده است. برای شارژ سمعکتان کافیست که سمعـک را دقیقاً به همان شکلی که روی گوش قرار می‌دهید روی محفظه قرار دهید، این بخش عملکردی شبیه به یک منبع الکتریکی داشته و با اتصال به پریز برق فرایند شارژ سمعـک را انجام می دهد. این سمعک ها معمولا برای افراد سالمند تجویز می شود چراکه شارژ آن برای این افراد بسیار راحت است.

3- سمعک‌ نقره روی

این  سـمعک که از جدیدترین تکنولوژی در ساخت باتری آن استفاده شده است، ترکیب دو فلز نقره و روی در آنها باتری های قابل شارژ را بوجود آورده است. این سمعـک حاصل خلاقیت شرکت ZPower بوده و با این ایده جدیدی سمعک‌های عادی می‌توانند از باتری شارژی استفاده کنند. البته باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که این سیستم‌ها به عنوان یک محصول مونتاژ شده به فروش نمی‌رسند.

4- سمعک شارژی با باتری قابل شارژ

باتری در این مدل از سمعک شارژی پلمپ نیست. این مدل از باتری ها خودشان به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول، سمعـک های عادی که از باتری های قابل شارژ در آنها استفاده می شود و دسته دوم، نوعی سمک شارژی است که باتری آن باید به شکل جداگانه شارژ شود. لازم به ذکر است که اگر به هر دلیلی باتری را به شارژ متصل نکنید کافیست از یک باتری دیگر استفاده کنید.

باتری سمعـک های قابل شارژ

این باتری ها در انواع مختلفی طراحی شده و در بازار تجهیزات کمک شنیداری عرضه می شوند. در میان انواع باتری های موجود، باتری های قابل شارژ لیتیوم ـ یون به دلیل عملکرد بهترشان در میان مصرف کنندگان پر طرفدار تر هستند. برای شارژ کامل این باتری ها چیزی حدود 4 ساعت زمان نیاز است و پس از شارژ کامل می توانید به مدت 30 ساعت بدون وقفه از سمعـک خود استفاده کنید. عمر مفید این باتری ها در صورت نگهداری و استفاده ی صحیح و اصولی حدودا 5 سال می باشد. مدل  دیگر باتری سمعک شارژی که در واقع نسل اول این باتری ها به حساب می آید ،باتری های نقره  روی می باشند. کاربرد این باتری ها این روزها به دلیل کارایی پایینشان بسیار کاهش یافته است. از بزرگترین معایب این باتری ها این است که پس از شارژ کامل نهایتا 6 ساعت کار میکنند و عمر مفیدشان در بهترین حالت حداکثر 6 ماه است.

 



:: برچسب‌ها: سمعک ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()