اعتماد به نفس
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

تا کنون اندیشیده اید که اعتماد به نفس چیست ؟ چی میشه که بعضی ها اعتمادبنفس بالایی دارند و بعضی ها اعتمادبنفس پایین ؟ چه تفاوت هایی با عزت نفس دارد و اصلا چی میشه که همه ی اساتید موفقیت، علما و حتی ائمه میگویند که اگر اعتماد به نفس بالایی داشته باشید موفقیت شما تضمینی است. بزارید براتون یک داشتان واقعی از زندگی خودم تعریف کنم. من سال های پیش که تازه شروع به کار کرده بودم آنچنان که باید و شاید اعتماد به نفس بالایی نداشتم. کار رو بلد بودما. یه جورایی حتی میشه گفت توئی کار خودم آدم با استعدادی بودم اما چون اعتماد به نفس نداشتم در محل کارم کاملا استعمار میشدم. حقوقی که دریافت میکردم حتی نصف حقوقی که لایقش بودم هم نبود و حتی جرات در خواست اضافه حقوق و یا استعفا از کارم را هم نداشتم. اما اکنون پس از سال ها کار کردن روی خودم و تقویت اعتماد به نفسم رفتم دفتر رئیسم و ازش خواستم که حقوقم را بیشتر کند و او قبول نکرد و من از آن کار استعفا دادم. میدانید نتیجه چه شد؟ اکنون کسب و کار خودم را راه انداختم و مبلغی را که آن روزها در یک ماه بدست می آوردم اکنون در یک روز کسب میکنم.

اعتماد به نفس چیست

اعتماد به نفس به زبان ساده فکری است که در مورد خودتان میکنید. البته لازم به ذکر است که این تفکر با توانایی ها و استعداد هایتان رابطه ی مستقیم دارد یعنی بی شک وقتی میدانید در یک حوزه خاص استعداد دارید قطعا فکر میکنید که در این کار خوب هستید و در این زمینه اعتماد به نفس بالایی دارید اما وقتی در یک کار خاص تا کنون تمرین زیادی انجام نداده و به اصطلاح آن کار را بلد نیستید و از طرفی تجربه ی چند بار شکست در این زمینه را دارید، اعتماد به نفس شما پایین می آید و فکر میکنید به حد کافی در آن کار خوب نیستید. پس فراموش نکنید که چیزی به نام اعتماد به نفس همیشه و در تمام شرایط بالا یا پایین وجود ندارد. اعتماد به نفس شما میتواند در مواقعی بالا و در مواقعی پایین باشد.

تفاوت های اعتماد به نفس و عزت نفس

اولین تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس در تعریف آنها است. عزت نفس یعنی فارغ از هر اتفاقی که در جهار پیرامون شما در حال رخ دادن اس و فارق از هر رفتار و اخلاق و عقاید پسندیده و ناپسندی که دارید، چقدر خودتان را قبول میکنید و دوست دارید اما اعتماد به نفس یعنی چقدر باور دارید که میتواید از پس یک کار بر بیایید؟ در اصل عزت نفس یعنی خود دوستی اما اعتمادبنفس یعنی خودکارآمدی

دومین تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس در حوزه های آنان است. یعنی به بیان ساده تر اگر شما عزت نفس پایینی داشته باشید این موضوع در تمام حوزه های زندگیتان هویدا میشود و شما بدون اینکه حتی یک دلیل منطقی داشته باشید و یا بدونید چرا خودتان را دوست ندارید در حالی که اعتماد به نفس شما میتوئاند در حوزه هایی بالا و در حوزه هایی پایین باشد بگذارید برایتان یک مثال بزنم من سال ها کلاس طراحی رفتم و از بچگی همه به من میگفتند که در نقاشی فرد با استعدادی هستم و طرح های زیبایی میکشم. وقتی یک بچه با ذوق به سمتم می آید و ازم میخواهد که برایش یک خانه بکشم و یا نه بیشتر از من میخواهد که به او نقاشی یاد بدهم با احساس خوشحالی و همچنین اعتماد به نفس بالا قبول میکنم. اما برعکس تا کنون حتی یک بار هم گیتار دستم نگرفته و آواز نخوانده ام چه برسد به کلاس و تمرین و اینجور چیز ها و هر بار که در حمام زیر آواز میزنم خواهر بزرگترم فریاد میزند که بس است کر شدیم. بی شک اگر در جمعی به من اصرار کنن برایشان قطعه ای بنوازم اعتماد به نفس این کار را ندارم و احتمالا قبول نمیکنم و حتی اگر خیلی بهم اصرار کنن خجالت زده میشوم.

سوین تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در محل شکل گیری آن و به اصطلاح خانه ی آنها است. عزت نفس یک باور کلیشه ای است که در ناخودآگاه انسان شکل میگیرد و تجارب کودکی و ارتباط فرد با افراد نزدیکش در کودکی نظیر والدین و یا گروه همسالان در شکل گیری آن به شدت نقش دارد و از آنجا که باور ها به این راحتی ها تغییر نمیکنند ایجاد تغییر در بنیان عزت نفس افراد کار دشواری است. اما اعتماد به نفس یک فکر است و هنوز به مرحله باور نرسیده است و تجارب زندگی در شکل گیری آن بسیار تاثیرگذار هستند مثلا اگر شما در یک کار ده بار شکست بخورید به احتمال زیاد در آن کار اعتمادبنفس پایینی داشته باشید اما اگر به دوپیروزی دست یابید به یقین یواش یواش اعتماد به نفس خود را در آن حوزه بازمیابید پس اعتماد به نفس به سادگی قابل ترمیم و تغییر است.

۶ راهکار ساده برا افزایش اعتماد به نفس 

زنان به علت اینکه کانون خانه و خانواده هستند و عموما در فرهنگ ما سهم بسیار زیادی در تربیت و پرورش فرزندان دارند، از این رو افزایش اعتماد به نفس در زنان از موضاعات حائز اهمیت است که در اعتماد به نفس کودکان نیز تاثیر دارد. راز موفقیت یک بانوی موفق در اعتماد به نفس او خلاصه می شود. از آنجای که در فرهنگ ما عموما بیشترین مسولیت در پرورش و تربیت فرزندان به عهده مادران است، زنان با عزت نفس بالا فرزندان موفق و با عزت نفس سالمی تربیت می کنند. 

۱-برای افزایش اعتماد به نفس  از مراقبت از پوست غافل نشوید.

زیبایی ظاهری و آگاهی از آن و انجام فعالیت های که باعث افزایش این زیبایی میشود، معمولا در افزایش اعتماد به نفس در زنان تاثیر چشم گیر و غیر قابل انکاری دارد. تحقیقات نشان داده بیشتر زنانی که اعتماد بنفس صحبت در جمع را ندارند و یا به اصطلاح خجالت پیشه می کنند، به ظاهر خود اهمیت چندانی نمیدهند. همواره سعی کنید ظاهر زیبای خود را حفظ کنید. بدین منظور مراقبت از پوست باعث جذابیت بسیار چهره می شود. البته منظور ما این نیست که بسیار هزینه کنید. با صرف هزینه اندک هم میتوان روتین مراقبت از پوست را اجرا کرد.

۲- ارتباط چشمی راهکاری ساده برای افزایش اعتماد به نفس در زنان.

مشخصه ای که تمام افراد با اعتماد به نفس بالا دارند توانایی آنها در برقرار ارتباط چشمی است. تحقیقات نشان می دهد افراد با عزت نفس و اعتماد به نفس بالا ۸۰% بیشتر از دیگران هنگام صحبت کردن تماش چشمی برقرار می کنند و از نگاه کردن به چشمان دیگران  خجالت نمی کشند. هنگام صحبت کردن با افراد با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید تا تاثیر صحبت هایتان دوچندان شود.

۳-برای افزایش اعتماد به نفس هنگام راه رفتن زبان بدن خود را حفظ کنید.

اگر بخواهیم از ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت کنیم، معمولا از نظر اکثر ما افراد با اعتماد به نفس پایین شانه های افتاده دارند و به هنگام راه رفتن سر به زیر می اندازند و خجالت زده به نظر میرسند. متخصصین زبان بدن توصیه میکنند هنگام راه رفتن، راست بایستید و به روبرو نگاه کنید.

۴-شیک پوشی، راهی برای افزایش اعتماد به نفس

انسان های شیک پوش در نظر همگان جذاب به نظر میرسند و افراد دوست دارند با آنها مراوده و معاشرت داشته باشند. پس شاید یک تغییر کوچک در ظاهرتان تاثیر شگرفی در بالا بردن اعتماد به نفس شما داشته باشد. شاید فکر کنید نیاز دارید که هزینه و زمان زیادی را صرف کنید. در پاسخ باید بگویم که خیر کافیست در انتخاب لباستان دقت کنید و یا عطر مناسبی برای خود انتخاب کنید و همین عوامل کوچک تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس در زنان دارد.

۵-خودباوری، یک کلید اساسی برای افزایش اعتماد به نفس در زنان

مراقب باشید! اگر تمام وقت خود را صرف ظاهرتان کنید و به موارد دیگر اهمیت ندهید، بی شک کمتر احساس خوشحالی می کنید چرا که افراط در خودآرایی باعث می شود از جنبه های دیگر زندگی غافل شوید و حتی ممکن است شما را دچار اختلال رفتاری نقص و شرم کند. ۶-اگر می خواهید اعتماد به نفس بالا داشته باشید از افراد ایراد گیر فاصله بگیرید.

شاید باورتان نشود اما افراد بهانه گیر که مدام به دنبال ایراد گیری و انتقاد بی پایه و اساس از ظاهر و رفتارتان هستند سمی ترین عامل در زندگیتان هستند که در نهایت به مرگ   اعتماد به نفس در شما منجر میشوند، پس تا میتوانید زمان خود را با افراد خوش برخورد و مثبت نگر بگذرانید.





:: برچسب‌ها: اعتماد به نفس, اعتمادبنفس, خودکارآمدی, افزایش اعتماد به نفس, تقویت اعتماد به نفس, اعتماد به نفس در بزرگسالان ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: