عزت نفس
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

گرچه عزت نفس پایین به خودی خود به عنوان یک وضعیت بهداشت روان طبقه بندی نشده است ، اما بین احساس ما نسبت به خود و سلامت کلی ذهنی و عاطفی ما ارتباطات روشنی وجود دارد. موسسه خیریه مستقر در انگلیس ، Teenage Minds ، عزت نفس را چنین تعریف می کند: "احساسی که فرد نسبت به خودش دارد و آنچه انجام می دهد". بنابراین فردی با عزت نفس بالا معتقد است که فرد خوبی است. آنها می توانند ویژگی های خوب خود را تشخیص دهند و به طور کلی برای یک زندگی شاد و موفق تلاش می کنند. فردی با عزت نفس پایین احساسات منفی نسبت به خود دارد و معتقد است که لیاقت عشق ، خوشبختی یا موفقیت را ندارند.

با تحقیقاتی که اعتماد به نفس پایین را با مشکلات بهداشت روان و کیفیت پایین زندگی پیوند می زند ، این یک روش بالقوه خطرناک برای زندگی است. در اینجا تنها چند روش وجود دارد که اعتماد به نفس پایین می تواند بر سلامت روان و چگونگی تلاش و بهبود خود تأثیر بگذارد:

روابط ضعیف. ما به عنوان انسان تلاش می کنیم با دیگران تعامل داشته باشیم و روابطی که با نزدیکترین افراد داریم به تعریف ما به عنوان افراد کمک می کند. بنابراین روابط منفی در نهایت احساسات منفی و برداشت منفی از خودمان برابر هستند.

اعتیاد. مطالعات روانشناسی نشان می دهد که عزت نفس پایین در کودکی و اوایل بزرگسالی می تواند زمینه ساز اعتیاد در زندگی بعدی باشد. بسیاری از معتادان برای کاهش احساسات منفی که نسبت به خود دارند از موادی مانند مواد مخدر یا الکل استفاده می کنند. اما با گذشت زمان ، این روش فرار به اعتیاد تبدیل می شود و البته این تأثیرات مخربی بر سطح عزت نفس آنها دارد که از قبل تخلیه شده اند.

افسردگی و اضطراب عزت نفس پایین تمایل دارد که در یک چرخه معیوب با سایر شرایط بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب کار کند. گفتن اینکه حرف اول را می زند سخت است ، فقط اینکه این ترکیب هم معمول است و هم دردسرساز. کسی که از قبل با یک بیماری روانی زندگی می کند ممکن است به دلیل ننگ اجتماعی اطراف بیماری روانی ، اعتماد به نفس پایین ایجاد کند. کلاله می تواند این احساس را تداوم بخشد که به نوعی شکست خورده اند.
ایجاد عزت نفس

ایجاد عزت نفس بسیار مهم است. وقتی یاد بگیریم که خودمان را دوست داشته باشیم ، برای یک زندگی بهتر تلاش می کنیم - یک رابطه شادتر ، یک زندگی شادتر یا بهبودی از اعتیاد. اما تغییر احساسات ریشه دار در مورد خودمان کار آسانی نیست و اغلب متخصصان نوعی از روش درمانی (معمولاً درمان رفتاری شناختی) را توصیه می کنند تا به دلایل اساسی افکار منفی ما در مورد خود برسند.

پس کلید اصلی به چالش کشیدن و تنظیم این افکار منفی به افکار مثبت تر است. یادگیری ارزش و مراقبت از ذهن و بدن خود از طریق یک سبک زندگی سالم نیز مهم است. رژیم غذایی مناسب ، ورزش و مراقبه می تواند اولین قدم در بهبود اعتماد به نفس جسمی و عاطفی باشد. تعامل کامل با کسانی که دوستشان داریم مهم است. احساس دوست داشتن و حمایت (و در عوض توانایی ارائه عشق و حمایت) راهی فوق العاده برای شروع افزایش عزت نفس است. اگر هیچ دوست یا خانواده مستقیمی ندارید ، پس عضویت در یک گروه پشتیبانی یا حتی داوطلب شدن را در نظر بگیرید. کمک به دیگران راهی عالی برای کمک به خودتان است.

 

 





:: برچسب‌ها: عزت نفس , افزایش عزت نفس , حرمت نفس , عزت نفس پایین , تقویت عزت نفس , راههای افزایش عزت نفس ,
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: